onsdag 7 maj 2008

Rädd för Våldtäkt & romantik

Jag tror att jag måste läsa Katrine Kielos bok Våldtäkt & romantik. Den verkar hemskt spännande och hemskt intressant. Det värsta är att jag har så svårt för skildringar av våldtäkt, vare sig de är på film, i litteraturen eller akademiska. Bilder och skönlitterära skildringar gör mig upprörd, illamående, arg och ledsen. Akademiska skildringar gör mig intensivt intresserad men också lite rädd och ofta arg.

Jag tror inte att den här boken kommer göra mig så arg och därför borde jag inte vara rädd. Men jag kan inte hjälpa att jag ändå är det. Jag tror att om jag skaffade boken skulle jag inte våga plocka upp den med ens. Eller så skulle jag inte kunna hålla mig, trots att jag är rädd för att bli så där illrasande och maktlöst arg. Det är en fysisk och förtvivlad ilska över något jag inte kan leva ut min ilska över och inte kan skydda mig mot. Jag är arg på själva förutsättningarna för kvinnor och män i den här världen och på våldtäkten som det yttersta och mest brutala - och ändå så lätt genomförda och vanliga - uttrycket för ojämlikheten.

Läs recensioner och nyheter om Våldtäkt & romantik.

1 kommentar:

gudmundson sa...

Jo, den är läsvärd. Men det är kanske inte det största steget framåt i våldtäktsdebatten som tagits. Jag tror Linna Johanssons recension idag hamnar närmast, om hon än är typiskt magsur.

Kielos skriver naturligtvis fantastiskt. Hon är en av landets bästa stilister. Redan. Kan hon vara 25? Men hon har liksom ingen annan poäng än att, tja, vi måste prata om våldtäkt.

Jag skulle gärna se ett konkret förslag. Typ, hårda straff, vård, whatever. Men tyvärr.

Personligen tyckar jag att samhället ska göra allt för att beväpna tjejer. Självförsvarskurserna är ett bra första steg, men knappast tillräckligt.

Det kommer aldrig att hjälpa att säga att det är männen som våldtar och därför måste männen ändra sig.

Det är som med Finland. Ingen i Finland skulle bli tagen på allvar om han sa att det är Ryssland som ska låta bli att vara ett säkerhetshot, så därför ska Finland inte ha ett försvar. Det går liksom inte. Lever man bredvid en aggressiv stormakt gör man bäst i att skaffa sig en stor bössa.

Nå. Det blev en utvikning.

Läs Kielos, du. Var beredd på att det blir obehagligt i de berättande avsnitt hon kallar "fiktion" - där skildras en våldtäktshistoria. I övrigt är det god stilistik.

/per gudmundson