torsdag 8 maj 2008

Faddes grötpannkaka

Ibland kollar jag på Du är vad du äter och ibland blir jag ganska påverkad av det jag ser. Särskilt som jag det senaste året gått upp fem kilo för första gången på tio år (då jag lika oförhappandes gick ner fem kilo utan förklaring). För ett par dagar sen såg jag Anna Skipper skälla på Bert Karlsson, och sen mysa med Kicki Danielsson i en infraröd bastu som hon monterat upp i Kickis arbetsrum bara så där.

I går var det Fadde Darwich som skulle tvingas ut på en timmes power walk med sin sambo Linda Rosing varje morgon. Tydligen brukade Fadde i hemlighet frossa i korv och plättar på nätterna innan Anna Skipper kom in i hans liv. För att vara snäll erbjöd Anna Skipper Fadde att han kunde få äta nyttiga plättar, som de sen tillagade tillsammans i Faddes och Lindas kök.

Fadde tyckte plättarna var helt okej, så hemma i min TV-soffa började jag tänka att de kanske skulle vara nåt även för mig. Jag gillar ju redan mörkt bröd, kikärtor och andra nyttigheter och jag frossar varken i korv eller nåt annat på nätterna. Så i dag laddade jag ner Anna Skippers recept och lagade till plättarna. Och ja, nu har jag precis ätit upp dem.

Och mår lätt illa. Tänk dig havregrynsgröt blandat med sojamjöl, lite dinkel och lite bakpulver. Detta steker du och äter med bär som du rårört med honung. Inget mer. Jag börjar förstå Bert Karlsson. Han är i och för sig rejält fet, men jag skulle måsta vara enormt fet för att stå ut med en diet där de här grötplättarna ska föreställa nåt slags gottegrishöjdpunkt. Sorry Anna Skipper, men nåt nyttigt måste det finnas som är godare än det här.

Den som inte blivit avskräckt eller som känner sig så fet att hon eller han tycker det verkar värt det kan ju testa receptet själv.

Nyttiga plättar med rårörda bär
1 dl havregryn (som blötläggs i 2 dl vatten under natten).

Koka gröt av grynen på morgonen. Blanda ner:
0,5 dl nymalda linfrön
0,5 dl dinkelmjöl
0,5 dl sojamjöl
1 dl vatten
1 tsk bakpulver

Eventuellt plättlägg, annars går det bra med stekpanna.

Rårörda bär
Hallon
Blåbär
Honung

1 kommentar:

Martina sa...

Anna Skipper. Jag är emot. En kompis som bodde i hennes hus sa dessutom att hon INTE lever som hon lär.
USCH! Kroppen måste vårdas, inte späkas.