fredag 5 november 2010

Platser jag får ångest av: Helenelunds centrum

Helenelunds centrum sett från pendeltåget.
Jag har aldrig ens varit i Helenelund, men jag ser en del av områdets centrum från pendeltågsfönstret på min väg till Sollentuna en gång i veckan. För mig räcker detta lilla utsnitt för att  jag ska drabbas av en lätt ångest. Det ser så deprimerande östeuropeiskt och nedgånget ut. Ska människor verkligen behöva bo så i Sverige? Eller låter jag som Marie Antoinette när jag säger så?

Ibland när pendeltåget stannat i Helenelund tror jag för en kort stund att vi är i Sollentuna. När jag inser att jag sett fel känner jag mig lättad. Sollentuna har definitivt också ångestframkallande platser, men Sollentuna centrum har inte en chans mot Helenelunds centrum när det gäller att skapa ångest.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tråkigt att du känner ångest när du ser huset jag bor i, från pendeltåget. Visst är det grått och trist på ytan, men människorna är härliga,trivsamma och grannsämjan är exeptionell. Läget är perfekt! Österut ett vackert naturskönt område med nära till bad. Norrut nära till Märsta, Upplands Väsby och Uppsala med universitet och massor av kultur.
Ca 30 min till Arlanda, raka spåret med byte i Väsby. Söderut 13 min till Stockholm Central. Västerut 15 min till Kista centrum och 10 min till Kista mässhallar. Ett hotell på väg att bli klart strax intill. Vad mera kan man önska? Tänk på det nästa gång du stannar till i Helenelunds Centrum kära vän. MVH /kallia som bor där.(kallia3@gmail.com)

Anonym sa...

Läs boken förortshat och få ett annat perspektiv.