söndag 11 maj 2008

Mellan hägg och syren



Mellan hägg och syren är min favorittid på året, och det är nu. Aldrig är det gröna så grönt och det färgglada så färgglatt. Från nästan ingenting spricker hela naturen ut i grönska så fort den bara kan, nästan som om den vore stressad över att inte hinna. Fast den hinner varje år.

Det gäller att njuta: stanna och lukta på häggen i vårskymningen, titta noga på de högresta tulpanerna i rabatten, kolla in hur stark kontrasten är till de klarblå småblommorna intill. Lyssna på fågelkvittret. Spara minnena till nästa vinter.

Både djuren och växterna skyndar sig att bli befruktade, hetsmatar ungarna och släpper ut dem ur boet så snart de kan. Efter midsommar är det nästan över. Det mörkare gröna tar över. I augusti är grönskan djup och bär spår av avgaser.

Men nu är det mellan hägg och syren. I går blommade häggen i min trädgård för fullt, men syrenknopparna var fortfarande gröna. I dag är de redan lila.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är min favorit-tid med! Helt underbart.
Kan sluta med ssri och skratta i allafall! Ska plantera en planta av varje i trädgården så att jag bor mitt-imellan.
-Jocke