torsdag 25 oktober 2007

Läs på, Pär Ström

- Männen är diskriminerade på många områden och värre kan det bli, säger Pär Ström, debattör och författare till boken Mansförtryck och kvinnovälde i tidningen Stockholm City i dag.

Han tycker att kvinnorörelsen hade sitt berättigande när kvinnor verkligen förtrycktes, men att vi i dag har en feministisk rörelse som inte längre arbetar för ökad jämlikhet utan bara för att öka kvinnors priviligier.

Jag blir så trött. Hur vore det om Pär Ström läste på lite innan han skrev sin bok och började uttala sig vitt och brett om kvinnorörelsen? Låt mig ta några exempel.

Exempel på mansförtryck enligt Pär Ström och mina enkla repliker:

  • Kvinnor lämnar ofta män som blir arbetslösa.

    Män lämnar ofta kvinnor som blir sjuka.

  • Män erbjuds ingen screening för prostatacancer.

    Men i övrigt utgår medicinsk forskning nästan alltid från mäns behov. Män får vård snabbare, medicin oftare och dessutom dyrare mediciner. Läs mer här till exempel. Eller här.

  • Värnplikten finns bara för män.

    Det tycker de flesta feminister också är fel.

  • Barnbidraget betalas ut till mamman.

    Det tycker de flesta feminister också är fel.

  • Kvinnor spelar på sin sexualitet för att få fördelar.

    Vad tror du ger mest fördelar och reell makt, sexuella anspelningar eller att heta Göran? Om det vore sexuella anspelningar och kvinnor använde sådana så mycket, borde vi inte ha fler kvinnor på höga maktposter då? Många män använder dessutom härskartekniker för att få fördelar. Jag upplever det varje vecka på mitt jobb. Men det är klart, snygga tjejer kommer ju lättare in på krogen. Det är VERKLIGEN orättvist. Som sagt, jag blir så trött.

  • Män arbetar mer än kvinnor.

    Det tycker de flesta feminister också är fel.

  • Media bryr sig mest om kvinnliga offer.

    Men i övrigt är män överrepresenterade i medierna. Ungefär 70 procent av mediautrymmet upptas av män och deras göranden och havanden.

  • Män utsätts för mer våld.

    Av andra män - allt som oftast inte av kvinnor. Feminister kritiserar ofta hur pojkar uppfostras till att våld är okej, även våld mot män.

  • Män får sällan rätt i vårdnadstvister.

    Det tycker de flesta feminister också är fel. Om det inte handlar om att mannen i fråga utsatt kvinnan eller barnen för våld.

Att säga det som Pär Ström säger är för mig lika oinsatt och korkat som att säga att svenskar är förtryckta av invandrare. Det stämmer helt enkelt inte när man ser till fakta. Att vissa män och vissa infödda svenskar sen känner sig förtryckta är en annan sak. Vettiga diskussioner måste i slutändan grunda sig på fakta, och fakta talar tydligt både när det gäller jämställdhet och integration: män som grupp och infödda svenskar som grupp är inte särskilt förtryckta.

Däremot är det underbart att det finns en liten men existerande mansrörelse som kräver mer tid med barnen och mindre arbete för män, som jobbar mot mäns våld både mot andra män och mot kvinnor, som vill ha en riktigt allmän värnplikt och som motarbetar homofobi. Joina dem Pär Ström. Du skjuter på fel mål just nu.

3 kommentarer:

Mia sa...

You tell'em girlfriend!

Anonym sa...

Mycket väl talat!

Anonym sa...

Jag tänkte som dig en gång. Sen såg jag hur verkligheten därute fungerar. Som när min styvmamma gav sig på mig och min bror, och när polisen kom var det min pappa som blev anklagad för allt... för det är ju män som slår det vet ju alla. Hon fick ensam vårdnad om min bror sen, tills han fick nog med stryk och rymde. I åtta år har pappa kämpat för att få en chans att ge honom ett tryggt liv utan våld och psykisk misshandel.

Verkligheten ser inte ut som vi vill tro. Teoretiskt vill de flesta feminister precis vad du säger. Men i verkligheten är det bara såna som Pär Ström som gör något för att uppnå den sanna jämlikhet som de teoretiska feministerna och jämställdisterna båda vill ha. Där inte socialtjänsten går in i ett nytt fall med utgångspunkten att det är synd om kvinnan, och direkt misstror allting en man säger bara för att en våldsam sociopat till kvinna vet hur hon ska spela på deras tårkanaler. Där ett barn som på dagis säger "mamma slår pappa" blir taget på allvar, på lika stort allvar som om man sagt att mamma blir slagen av pappa. Det är inte den värld vi lever i idag.