söndag 7 oktober 2007

Tomaten



- Titta, det växer en tomat uppe i blomman! sa D.

Jag hade inga glasögon på, så jag sa att det nog bara var ett löv som växte lite konstigt och såg runt ut på håll.

- Nej men det är som en grön frukt där, vidhöll D.

Jaja, tänkte jag. Men sen när jag satte på mig glasögonen och gick närmare såg jag att han hade rätt. Det växer en grön tomatliknande frukt i min doftranka! Jag har haft doftrankan i snart tio år och den har aldrig haft nån frukt förr. Bara vackra, vita blommor i mängder. Fast bara små mängder senaste året tyvärr.

Slog upp doftranka på nätet och läste att de faktiskt kan bära frukter. Frukterna kan till och med bli stora som avocador. De innehåller frön som man kan spara och så på våren. Det ska jag testa. Tills dess njuter jag av "tomaten" där den hänger grön och fräsch längst uppe bland de slingrande doftrankerankorna vid taket.

Inga kommentarer: