tisdag 28 augusti 2007

Ingen porr till sexualbrottsdömda - jippie!

I dag såg jag i tidningen att justitieminister Beatrice Ask bestämt att sexualbrottslingar i svenska anstalter inte ska få läsa porrtidningar längre. Jag har haft svårt för Beatrice Ask förut, men i dag: Puss Beatrice!

Tidigare har sexualbrottsligar fått läsa porrtidningar trots att de som behandlar dem uttryckligen säger att det kan förvärra deras skeva syn på kvinnor och sexualitet. Precis det som man genom behandlig försöker komma åt och ofta lyckas med. Kriminalvården har drivit frågan om att få förvägra sexualbrottsdömda porr i flera år, men flera domstolsinstanser har gett sexbrottslingarna rätt med hänvisning till yttrandefriheten.

Yttrandefrihetsgrundlagen är så klart ett fundament i ett demokratiskt sammhälle och inget man ska peta på i första taget. Ändå tycker jag det här är bra i så begränsad omfattning. Det är bra på samma sätt som det är bra att man inte får sprida barnporrfilmer. Sexualbrottslingar kan inte ha rätt att kolla på porr när det ökar risken att de ska utsätta kvinnor eller barn för nya övergrepp. Så jag blev glad när jag såg löpsedeln i morse.

Inga kommentarer: