lördag 24 juli 2010

Hos morfar

I natt drömde jag att jag var hemma hos morfar. Jag hade bakat franskbröd som låg och kallnade under en handduk. Jag målade och spacklade. Jag höll om morfar och vi gick runt på gårdsplanen och småpratade. Det var mysigt. På höskullen fanns några stressade flyende brottslingar som klättrat upp på den långa, långa stegen som de ställt alldeles för nära väggen för att det skulle vara säkert att klättra.

Bilen var packad och jag var tvungen att åka hem men ville inte. Ville vara kvar hos morfar för alltid. I köket såg jag att katterna lagt sig att sova på bröden under handduken. Nästan inga bröd fanns kvar så klart (Råttan äter bröd). Jag bäddade en säng på övervåningen och hittade en liten fin necessär med småsaker från min barndom: en utsliten kajalpenna, en hylsa av nåt slag, små minikulspetspennor.

Jag vaknade och insåg att morfar är död och att vi aldrig haft och aldrig kunnat ha det så mysigt som vi hade det i drömmen. Morfar var inte sån. Katterna hade med sina små mjuka kroppar som vanligt trängt ut mig till kanten av sängen.

Inga kommentarer: