lördag 28 mars 2009

Budgetfrukt

Jag har lätt för att snöa in på saker. Just nu är det bland annat min budget. Jag har fört kassabok ganska länge, men den här månaden tryter slantarna och jag bestämde mig för att göra en budget också. Det låter inte kul, men jag tycker att det är kul. Inte att följa budgeten, det är inte kul, men att göra den tar fram min maniska sida. Att riktigt minnas allt jag gör av med pengar på, att dela upp det i poster, att dela upp de pengar jag får in i rimliga stycken på posterna. Som i Lyxfällan fast mer detaljerat. Jag älskar Lyxfällan också.

Min budget för april visar att jag måste skära ner på allt, även mat. I tidningen läste jag att grönsakerna är fyra gånger billigare på torghandeln i Skärholmen än i matvarubutikerna, så jag åkte till Skärholmen i onsdags. Det fanns bara ett torgstånd och där handlade jag frukt och grönsaker för 112 kronor. Detta fick jag:
  • 2 salladshuvuden
  • 2 gurkor
  • 1 röd paprika
  • 1 gul paprika
  • 5 tomater
  • 2 avocado
  • Ca 150 gram champinjoner
  • 1 stort persiljeknippe
  • 2 citroner
  • 5 äpplen
  • 3 päron
  • 9 sharonfrukter

112 kronor för allt detta kändes väldigt billigt, men nu har jag börjat undra om det är det. Vad skulle motsvarande grönsaker kosta i butik? Jag brukar aldrig kolla på kilopriset på grönsaker, så jag vet inte. Jag har lust att handla samma saker på Konsum bara för att jämföra, men det har jag ärligt talat inte råd att roa mig med nu. Är det värt att ta t-banan till Skärholmen igen?

Foto: Sören Hjelm, Webbild.com. Obs, bilden föreställer inte torghandeln i Skärholmen.

Inga kommentarer: