onsdag 23 januari 2008

Mamma och jag

Ibland nu för tiden får min relation till min mamma mig att tänka på Saffy och Edina i Absolutely Fabulous. Mamma dejtar spännande män i olika åldrar, åker på resor och shoppar kläder.

Jag tycker att mamma låter oförnuftig och lite för upp över öronen förtjust i nån hon knappt träffat. Herregud, han kan ju vara skitful eller dum i huvudet. Det vet man inte innan man ses. Men mamma bokar rum för två på ett fint hotell.

Jag ligger hemma och oroar mig. Fantasier om styckmord flimrar förbi och när mamma skickar sms att allt är okej dyker tanken upp att det kan vara den främmande dejten som tvingar henne att skicka lugnande meddelanden.

När vi brunchar dan efter äter jag äggröra, marmeladmackor och plättar med sylt. Mamma dricker bira med Fernet och tindrar med ögonen. Sen tar hon en kaffe och berättar om den snygga klänningen och de slingbacks hon hade kvällen innan.

Mamma åker hem. Jag jobbar, kollar på film och tränar. Och oroar mig för att mamma ska bli sårad av sina friare. Fast hittills är hon mest bara glad.

Inga kommentarer: