torsdag 3 januari 2008

Fågel Fenix vilar och andas

Jag har två nya intressen: träning och film. Halvnya då, uppgraderade. Bakgrunden är att jag likt Fågel Fenix vill slänga av mig det senaste halvåret och träda fram i ny glans. Stark och vacker. Ja, nåt sånt. Julen har ägnats åt att slicka såren efter en misslyckad höst med nederlag både på jobbet och med kärleken. Jag befinner mig fortfarande i nåt slags väntrum, men vänta bara. Det är vinter och mörkt, så jag tänker ta det lugnt och ta hand om mig själv.

Det gör jag alltså framför allt på två platser: på gymmet och i tv-soffan. Det är så klart inte det enda jag gör. Naturligtvis äter jag och sover också. Jag tränar body pump och höjer vikterna vecka för vecka, flåsar och känner mig som en amason. Längtar till nästa pass och tror att musklerna faktiskt har växt lite, kanske. På kvällarna tar jag promenader runt området där jag bor och låter tankarna vandra, ibland med MP3-spelaren i öronen.

Före jul köpte jag en inspelningsbar DVD från att enbart ha haft video. Jag har blivit medlem hos lovefilm.se (nej, det är inte vad det låter som utan helt rekordeligt) och i videobutiken runt hörnet. Film skall aldrig fattas mig. Jag ligger i soffan och ser film efter film medan Råttan och Räven sover bredvid mig eller i sin lilla kattkoja som de fick i julklapp. Det är allt jag behöver. Jag har på en vecka sett:

Lost in Translation (Mycket bra, skön stämning, vackra bilder och bra skådisar.)
Old Boy - Hämnden (Bra, fruktansvärd story.)
Kill Bill vol. 1 och 2 (Älskade dem, särskilt ettan, fattar inte varför den fått så dålig kritik.)
Dreamgirls (Bra, fin berättelse och jag föll verkligen för Effie.)
Grizzly Man (Bra, alltid tänkvärt att fundera över var gränsen för galenskap går, även sin egen. Och så fina björnar och rävar!)
Hata Göteborg (Dålig, uhuhu, ännu en sån där pinsam svensk film.)
Nyckeln till frihet (En mycket bra berättelse, men ingen särskilt speciell film.)
Postmannen ringer alltid två gånger (Förstår mig inte på den, särskilt inte de konstiga scenerna där han uppenbarligen försöker våldta henne och där hon skriker och stretar emot men sen plötsligt tycker det är jättehärligt. Men så verkar det ha varit i alla gamla filmer. Kvinnorna måste ha varit konstiga på den tiden - eller så hade filmskaparna bara dålig koll på hur kvinnor vill ha sex.)
American History X (Mycket bra, bra skådisar, bra berättelse, bra för både hjärna och hjärta.)
The Birdcage - lånta fjädrar (Jag blev kär i queerfamiljen och ville inte skiljas från dem när filmen var slut. Storyn var så där, det hela skulle passa bättre som tv-serie. Finns ingen kille som har en sån familj och som vill gifta sig med mig?)

När livet är snurrigt och inget tycks gå som man vill, och det är alldeles för svårt att avgöra vart man ska härnäst, är det bästa att ta ett djupt andetag och stanna en stund. Jag har stannat. Träning, film och kvällspromenader är mitt djupa andetag. Sen får vi se vad 2008 är för slags år.

(Bilden är från Wikipedia, där det står att dess Copyright upphört.)

1 kommentar:

Guely of Sweden sa...

http://migueljaramillo.dvdaf.com/


Then click owned and just let me know, Stina.