söndag 13 januari 2008

Gripen av städdjävulen

Rent och fint i vardagsrummet.

I går städade och tvättade jag som besatt mellan 10.00 och 18.00. Jag gick upp och tänkte bara äta frukost och sen lägga mig i soffan och lösa korsord och sova lite till, men i stället grep städdjävulen tag i mig och när jag först vid 18.30-tiden äntligen damp ner på soffan för att vila lite kände jag hur slut jag var. Det kändes nästan som att jag höll på att bli sjuk.

Men rent är det i alla fall. Glasbordet är putsat och köksgolvet svabbat. Jag har rena kläder och blommorna är ansade och fina. Det finns mat i kylskåpet och återvinningskassarna i köket är tomma. Granen har åkt ut. Jag ville ha kvar den tills i går kväll, då jag hade animefestival hemma i vardagsrummet, men den barrade så förfärligt att jag slängde ut den redan i går förmiddag. Det var barr över allt: i alla rum hemma, i trapphuset (som jag sopade rent), på gården, i grovsoprummet.

Husmorstips: Från förra gången jag hade gran mindes jag att man inte ska försöka dammsuga upp alla barr. De är nämligen så många att de fyller mer än en dammsugarpåse. Det gäller alltså att sopa upp det mesta och sen dammsuga. Ändå hittar jag hela tiden barr på alla möjliga ställen. Det kommer säkert fortsätta ända fram till påska.

Allt annat julpynt åkte också ut, förutom köksduken och lingonbladskransen på dörren. I dag kan jag ha det lugnt och skönt. Jag ska bara stryka lite.

3 kommentarer:

Anonym sa...

å, vad fint du har det!

Anonym sa...

En sån fin lampa och TV, DVD :-0

Stina sa...

Å ni är så snälla!