lördag 29 september 2007

Älgjakt

I natt drömde jag att jag stod på en bro och såg ner på en stor, fin skadskjuten älg och ett gäng människor som stod runt den och glodde, både barn och vuxna. Ett av barnen, en tjej på kanske tolv år, daskade älgen över nosen och öronen flera gånger.

Jag blev arg och vrålade "Sluta slå älgen!, "Sluta slå älgen!". Jag ville springa ner och rädda älgen, men visste att jägarna hade rätten på sin sida. Det är ju lagligt att jaga älg så här års. Det är inte olagligt att glo på en döende älg.

Jag trodde först inte att de hörde mig, men så tittade alla upp på mig, och ungen som slagit älgen marscherade surt iväg och skrek "Jävla hora!" till mig. Jag muttrade och tänkte att det var första gången nån kallat mig det, faktiskt. Och när det skedde var det av en tolvårig tjej. I en dröm.

Nästa gång jag tittade ner hade jägarna dödat älgen och var på väg att släpa in den i ett hus. Jag ville ta en bild till bloggen och skriva om det hemska, men när jag fått upp mobilkameran var det för sent. Älgen var bortsläpad. Det var jättehemskt. Jag kände mig som ett ufo.

Foto: Terry Mc Tigue.

Inga kommentarer: