fredag 7 september 2007

Jehovas ringer på





Jehovas vittnen ringde just på dörren. Faktiskt för första gången i mitt liv. Det var en yngre man och en äldre kvinna. Han pratade mest. De var väldigt snälla och ödmjuka. Jag kunde inte låta bli att le en aning, som om vi spelade ett spel. Jag visste ju att det inte spelade nån som helst roll vad de sa eller vilka argument de kom med. Men jag tyckte det var roligt att prata med dem. Det kändes lite trist när de gick. Jag hade gärna bjudit dem på kaffe och pratat livsåskådning. Det är intressant och tillfällena när jag får göra det med folk som tänker annorlunda än jag är få. Lycka till! sa jag, och menade det.

Jag fick inte dricka kafe med vittnena, med jag fick i alla fall med mig ett ex av tidningen Vakna! som jag genast girigt börade bläddra i. Har sparat ett ex som jag fick i brevlådan för ett par år sen. Det var mycket underhållande att läsa. Det här numret innehöll inga riktiga godbitar, men jag ska ändå dela med mig av några favoriter.

Först har vi den härliga gemenskapen med två par som hälsar på varandra så där hjärtligt kristet. De homosexuella männen är blyga inför varandra och tar bara i hand till att börja med. De behåller sin manliga värdighet genom att bära manligt blå och gröna skjortor. Kvinnorna däremot låter inte tiden springa i väg. De kramas redan hett och man riktigt ser hur de njuter bakom slutna ögon. Tryggt och skönt i kvinnligt rosa pullovers.

Sen har vi ett råd om hur man utvecklar goda relationer. För män gäller det att älska sin hustru som sig själva. Låter ju bra. Vi kvinnor däremot behöver inte älska gubben där hemma. Det räcker att vi hyser djup respekt för honom. Vad det nu innebär? Som homosexuell antar jag att det är fritt fram att göra som man vill.

Den tredje bilden föreställer ett av flera råd till ungdomar som frågar sig varför de alltid blir utanför. Jag tycker det är raka och handfasta råd. Särskilt det sista gillar jag. Finns det nåt bättre att säga till nån som känner sig olustig och svettig ihop med andra än "slappna av" och "njut av samtalet"?

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är ju jättebra råd om man har autismspektrumstörning. Eller en nära relation till gud.