onsdag 5 september 2007

Hitta GW:s publikationer - om du kan

I senaste numret av Polistidningen säger förre rikspolischefen Björn Eriksson att det var hans livs största yrkesmässiga misslyckande att föreslå att Leif GW Persson skulle få en professur på Polishögskolan. Orsaken: han gör ingenting. Alltså han publicerar inga vetenskapliga verk, bara romaner. Och för det får han 69 000 kronor i månaden av skattebetalarnas pengar. Det är en hög lön även för en professor, enligt aftonbladet.se.

- Det här är rent skitsnack naturligtvis som jag egentligen inte har lust att kommentera. Under mina år har jag bedrivit mängder med forskning och handledning, säger Leif GW själv, också till aftonbladet.se.

Jag föreslår att du, kära läsare, tar dig en titt på Libris, Kungliga Bibliotekets nationella bibliotekssystem. Där brukar man hitta sånt som svenska professorer skrivit. Det här kommer upp om man söker på Leif GW Persson. Som ni ser en ynka liten avhandling från 1977, där GW står som medförfattare. Sen idel polisromaner, deckare och annan skönlitteratur.

Som jämförelse kan man söka på Jerzy Sarnecki, som är kriminologiprofesssor vid Stockholms universietet. Då får man nämligen upp tre-fyra sidor med vetenskapliga publikationer. Han ville också ha jobbet som Sveriges hittils enda professor i polisforskning, men det gick alltså till GW 1991.

Avgör själv, säger jag bara. För söktipset tackar jag en före detta kollega, min egen Deep throat.

Fotot av Leif GW Persson är taget av L-G Jahansson på Hallands Nyheter och tillhandahålls av Piratförlaget.

Inga kommentarer: