onsdag 6 oktober 2010

Monsterlängtan


Var in på Press Stop för att unna mig ett glossigt magasin med fina bilder i dag, men kunde som vanligt inte bestämma mig i det stora utbudet. I stället föll jag för Hans Arnold-böckerna som överraskande fanns där på en hylla. Tyvärr var de dyrare än vad jag tänkt tillåta mig, så det blev inget köp, men väl kärlek och drömmande. Jag älskar Hans Arnolds bilder. Min favorit är bilderna i Astrid Lindgrens lysande, mystiska och sorgliga berättelse Allra käraste syster.

Visst är Hans Arnold inte så lite gubbsjuk, men det förlåter jag honom nästan (fast bara nästan) för alla monster och storögda flickor från underjordens riken som han ritat. Det är med Hans Arnold som med Staffan Westerberg. Han berättar för barn om riktiga känslor, såna som är underbara, upphetsande, vidriga och läskiga oavsett hur gammal man är. Det gör att både han och Staffan Westerberg blivit hatade och oförstådda av många. Men jag älskar båda dessa gubbars verk.

På 1980-talet sålde Hemglass lila monsterglassar (Monsterpinnen?) inslagna i glasspapper med Hans Arnold-bilder. Bilderna förändrades när man tog av pappret från glassen. Det var tider det.

Jag önskar mig alla Hans Arnold-böckerna i julklapp.

Inga kommentarer: