lördag 9 mars 2013

Gardell på svag is

I går natt befann jag mig plötsligt vid en pool med skitigt vatten som frusit till och fått ett tunt istäcke. Så kom Jonas Gardell gående på isen, beledsagad av en okänd kille. Gardell såg glad ut och skämtade om ifall han skulle klara sig över till andra sidan. Men plums! Den svaga isen gav vika och Gardell försvann ner i det smutsiga vattnet. Vi åskådare höll andan i några sekunder och väntade på att hans huvud skulle dyka upp i vaken, men ytan gick från upprörd till lugn utan att någon komiker syntes till.

Beledsagaren stampade hål i isen och dök i för att leta. Min kille hoppade efter. Det var ingen stor pool och efter en stund konstaterade de att det inte fanns någon Gardell under ytan.

- Men kom igen! Han måste finnas där! ropade jag.

Till slut tömdes poolen på vatten. Och se, Gardell var verkligen borta. Ingen kropp på botten, varken död eller levande. Mycket konstigt. Faktiskt omöjligt.

Då upptäckte vi ett hål i poolväggen, längst ner mot botten, med ett galler för. Men gallret gick att öppna och när jag klämde mig igenom det ganska trånga hålet såg jag att det ledde till ett rum som i sin tur hade en dörr ut till friheten. Gardell måste ha lyckats hålla andan under vattnet länge nog för att simma hit, tränga sig ut och försvinna. Han måste dessutom ha vetat var hålet i poolens botten fanns och han måste ha simmat dit snabbt. Annars skulle de som letade efter honom ha hittat honom. Gardell hade planerat sitt försvinnande!

Vi diskuterade. En bit från dörren fanns en busshållplats. Någon föreslog att Gardell gått dit och tagit bussen. Jag sa att om han ville försvinna obemärkt så vore det dumt att ta bussen genomblöt av smutsigt vatten och med ett ansikte som alla känner igen.

Här blir minnet av drömmen, för det var ju en dröm, otydligt. Vi hittade fler rum bakom rummet som hålet i poolen ledde till. Framför allt minns jag ett stort rum, som en stor lada, med maskiner och plankor i. Vi hittade aldrig Gardell. Jag undrar vart han tog vägen och varför han valde att försvinna från världen. Jag är ledsen att jag inte har mer att berätta.

Inga kommentarer: