fredag 8 mars 2013

Dags för en ny feministisk vår


Jag vädrar feministisk vårluft. Det beror på debatten om näthat, som kulminerade i dag i och med släppet av Maria Svelands bok Hatet - en bok om antifeminism. Jag läser den just nu och det gör mig arg, upprymd och kamplysten (kommer att skriva mer om boken här när jag läst ut den). Jag tror att debatten om näthat fått många att vakna upp och inse att den feministiska kampen inte är över, inte heller här i Sverige.

Vittringen av vårluft beror också på att det är internationella kvinnodagen i dag. Facebook fylldes från morgon till kväll av statusar med feministfakta, tillrop och uppmaningar. Det gjorde mig också upprymd och kamplysten. Efter jobbet gick jag med en kollega till Södermalmstorg och en feministisk demonstration. Vi lyssnade på tal och marscherade skanderande över Mariatorget till Medborgarplatsen. Det var första gången på flera år som jag deltog i en åttonde mars-demonstration och jag är glad att jag tog mig dit. Jag har saknat det. Demonstrationer är ett fenomenalt sätt att elda under kämparglöden och visa för sig själv att en inte är ensam.

Ytterligare en orsak till doften av vårluft är att jag såg en intervju med 1990-talets feministikon Nina Björk på SVT Play i går. Visserligen profilerar sig Björk inte längre främst som feministisk debattör, men intervjun väckte ändå upp minnen av feministiskt uppvaknande och år av aktivism efter att jag läst hennes Under det rosa täcket från 1996.

Kändes det inte också som att vi var väldigt många som deltog i demonstrationen i kväll? Kanske var det fler än jag som återvände efter år av frånvaro. Jag hoppas att den feministiska backlash som rått sen mitten av 2000-talet är på väg att ta slut och ersättas av en ny, lång och verkningsfull feministisk vår.

Inga kommentarer: