lördag 25 juli 2009

Gillette - the only thing you can get

Jag har bokottat Gillette sen jag var tretton år. På 1980-talet testade de nämligen inte bara sina produkter på djur, de deltog till och med i en kampanj för djurförsök. Det har jag fortfarande inte förlåtit dem för. Men i dag bröt jag bojkotten. Inte för att jag tycker mer om Gillette nu utan för att det är så svårt att hitta likvärdiga alternativ.

Sen jag började raka mig har jag testat olika alternativ:
  • Elapparat (fastnade i hårstråna på ett läskigt sätt).
  • Kräm (sved som syra och hjälpte knappt).
  • Inte raka alls (kände mig inte fin).
  • Engångshyvlar (miljövidriga).
  • Nåt tjockt rakdon med inbyggt raklödder som jag beställde på internet (inte jättebra).
  • Nu senast Konsums rakhyvel som man kan byta rakblad på. Inte heller jättebra, men hyfsat billig - och inte Gillette.

Där jag bor nu kan jag inte köpa nya blad till Konsumhyveln. På Coop Forum har de den konstigt nog inte ens. De har Bic engångshyvlar. Och Gillette. Engångshyvlar är ett sånt fruktansvärt materialslöseri så det vill jag bara inte. Så nu står jag här med min Gillette Venus One. Om skuldkänslorna blir för stora varje gång jag använder den får jag väl börja leta efter rakblad till Konsumhyveln längre bort.

Mest av allt undrar jag dock varför inte fler tillverkar rakhyvlar för kvinnor? Bra rakhyvlar med utbytbara blad. Var finns Gillettes konkurrenter? Det måste vara en jättemarknad! Konkurrensverket borde ta sig en titt på detta. Tills vidare hyvlar jag på med min nya Gillette, lätt uppgiven.

1 kommentar:

Guely of Sweden sa...

One word, one letter, one sign:
Monopoly
L?