måndag 13 juli 2009

Stina dissar: Försäljare utan broschyrer

En dam som nyss ringde Ring P1 inspirerade mig till detta inlägg. Hon tog upp vad hon kallade typ "Ett jävla otyg" och jag som varit med om samma sak håller med fullt och totalt.

De senaste gångerna jag blivit uppringd, påringd och påhoppad av försäljare - ja till och med Hyresgästföreningen - har de vägrat ge mig information som jag kan gå igenom för mig själv i lugn och ro. Dagens melodi är att jag måste bestämma mig här och nu, och därmed nöja mig med försäljarnas försäljningsargument på plats.

Damen som ringde Ring P1 berättade om en Teliaförsäljare som sagt att han inte ville skicka papper på grund av miljön. När hon bad om ett mejl med mer information gick inte det heller. Försäljaren fick helt enkelt inte skicka nån sån för företaget.

Jag håller med damen, detta är ett jävla otyg. Företagen gör självklart så här för att de flesta inte köper nåt när de får tid att tänka efter utan en försäljare som flåsar dem i nacken.

Vägra köpa varor och tjänster om du inte får information som hjälper dig att jämföra och fundera! Det är som damen i Ring P1 sa: Ingenting är gratis. Kostar det inte pengar så kostar det nåt annat. Det finns alltid en hake. Och som Täppas fyllde i: There are no free lunches.

Det som verkar vara för bra för att vara sant är dessutom oftast inte sant. Look for the hook. Det där sista hittade jag på själv.

Inga kommentarer: