lördag 17 november 2007

Hembiträdet tillbaka i NK:s julkatalog

Det börjar lacka mot jul och lagom tills julhandeln ska börja damp NK:s julkatalog ner i min brevlåda här om dagen. Den är ibland väldigt fantasifull och snygg, men i år var mitt genomgående intryck att den är borgerlig. Ursäkta att jag använder ett sånt gammalt rödvinsvänsteruttryck, men katalogen är verkligen just extremt borgerlig.

Jag kanske är naiv, men jag trodde inte det gick att göra den här sortens reklam utan att vara ironisk längre. Jag är van vid Lexintonannonser, men det här är mer uttalat konservativt, och det är inte ett märke utan ett helt varuhus som står bakom.

Det är idel välansade mörkhåriga män i kostym och pullover och blonda, leende, väna kvinnor, gärna i underkläder - sexiga men på ett välvårdat sätt. Och så lite lagom tokiga ungdomar som umgås på tonårsrummet i designerkläder. Allt i miljöer som ser modernt herrgårdsaktiga ut.

Inte minst en bild som nästan fick mig att sätta i halsen. Det står ett hembiträde i hörnet. Ett HEMBITRÄDE. I svart kjol och blus och med det klassiska vita förklädet och den klassiska vita hättan. Snälla NK, visserligen har de nya moderaterna infört bidrag för hushållsnära tjänster, men kan ni inte ha takten att åtminstone låtsas att ni inte vill tillbaka till 1800-talet när herrskap var herrskap och tjänstefolk var tjänstefolk? Eller är det det här som även medelklassen drömmer om numera? Ett eget hembiträde, gärna i äkta gammeldags utstyrsel. Och självklart är hon kvinna.

Ju mer jag tittar i den desto läskigare tycker jag att NK:s julkatalog är.

5 kommentarer:

Anonym sa...

men jag vill verkligen HA ett hembiträde i julklapp, hon ska vara ett gammaldags huskors och skrämma till ordnung! fast ett hjärta av guld ska hon ha, veta sin plats och bevaka den svartsjukt. det vore inte så dumt om hon kunde börja tjänstgöra som amma också lite då och då, men om vi lägger på några daler om året så är hon säkert inte omöjlig. kan man beställa henne på postorder eller måste man krångla sig in till Hamngatan för att få ett hyfsat exemplar, tro?

Emko sa...

Javisst blir man chockerand! NK:s reklam! Borgerlig! ;)
Ärligt talat - jag hade blivit förvånad om katalogen sett annorlunda ut.

Anonym sa...

You can say what you want about NK, but I think that their escalators are very nice indeed. Top marks on the escalators!

Stina sa...

Jamen jag älskar ju NK - det är nog min favoritaffär efter Åhléns. Och de brukar faktiskt ha roliga, fantasifulla julkataloger.

Anonym sa...

Det var ganska vanligt med hembiträde (tjänsteflicka) och barnflicka i Sverige ganska långt in på 1900–talet också, även om de då minskade i antalet. Även under 1950– och 60–talen.

Vi hade också hembiträde–barnflicka när jag var liten, en ung inneboende flicka son ursprungligen kom från fattiga förhållanden i Polen. Sådana svart–vita serveringskläder du beskriver hade hon mest vid vissa fina tillställningar, fast det var ganska sällan.

Men tro inte att hon fick ha på sig vilka kläder hon ville. Vit blus och svart kjol var hennes standarddräkt (fanns fler exakt likadana plagg om det ena blev smutsigt), och så slängde hon på sig ett förkläde när hon utförde skitigare arbetsuppgifter (som städa, diska, tvätta, laga mat). Jag tyckte om henne och tyckte alltid hon såg så fin och prydlig ut (fotografierna finns kvar) men jag har träffat henne senare också och det var bland det värsta hon visste med anställningen.

/ Emilia