måndag 31 augusti 2009

Annika och Ylva blir mina kvinnor



Jag har bestämt mig för hur jag ska rösta i årets kyrkoval.

Valet stod mellan Miljöpartiet och partipolitiskt obundna Öppen kyrka - en kyrka för alla. Jag gillar att Miljöpartiet vill verka för solidaritet med alla världens människor och med kommande generationer och att de har en holistisk syn på människan. Jag gillar att Öppen kyrka hårdsatsar på jämställdhet, att kyrkan ska viga par oavsett sexuell läggning och att de vill ha en kyrka som är öppen även för tvivlare och andra som kanske inte känner sig självklart hemma inom Svenska kyrkan. Jag gillar också att de är partipolitiskt obundna.

Nu har jag alltså bestämt mig. I valen till kyrkomötet och Stockholms stift röstar jag på Annika Borg från öppen kyrka. Hon är en känd debattör och har skrivit flera böcker. Jag litar mer på hennes förmåga att föra fram budskap och vara en aktiv politiker än på Miljöpartiets alternativ, vilka jag aldrig hört talas om.

I församlingsvalet röstar jag på Miljöpartiets Ylva Wahlström. Öppen kyrka finns inte i min församling och Miljöpartiet känns som ett lika bra val. Ylva är första kvinnan på listan och det behövs fler kvinnor på maktpositioner här i världen.

Glöm inte att rösta du också! Om inte annat för att mota undan sverigedemokrater och kvinnoprästmotståndare inom Svenska kyrkan.

Inga kommentarer: