söndag 16 november 2008

Finland, vad tänkte du?

Med den här bilagan i en av de stora svenska dagstidningarna väljer Finland att marknadsföra sig för svenskarna. En halvnaken ung dam i pälsbikini och en huskie poserar i fejkad belysning på en pälsfäll på en snöig sjö eller nåt ute i den finska skogen.

Vad tänkte du Finland? Vem vänder du dig till? Du brukar ju vilja framstå som ett modernt land med känsla för form, design och ny teknik, men dras också med svårdödade associationer som spritfylla, knivslagsmål och självmord.

Den här bilden lockar möjligen till sig de som förutom att supa och slåss med kniv även vill knulla. Och päls... jag vet inte vad jag ska säga. Det är oetiskt, sunkigt, utdaterat och ser billigt och sorgligt ut, som en Slitzbild från 1990-talet.

Om man tar bort damen, hunden och pälsen och släcker strålkastaren, skulle du då få lust att åka till landet där bakom? Av allt som finns på bilden antar jag att just landskapet är det som är mest realistiskt att jag som turist stöter på i Finland. Det ser inte så kul ut. Det är faktiskt nästan självmordsframkallande.

Finland, du har ju Iittala, Marimekko, Nokia, Tomteland och en vacker huvudstad. Är du så desperat att du måste ta till mjukporr i päls för att locka oss utlänningar? Jag hade högre tankar om dig.

Om du som läser det här blir lockad av finsk mjukporr, läs mer på http://www.visitfinland.se/.

Inga kommentarer: