lördag 8 mars 2008

Härska över andra - och var sexig

"Så gör du för att härska över andra". Någonting i stil med det stod i Stockholm Citys vänsterkryss i går. Det handlade om Elaine Bergqvists bok Härskarteknik. Jag tänkte att det var en konstig rubriksättning, men att det så klart ligger medielogik bakom. Få folk att plocka med sig tidningen. Min andra tanke var att rubriken kanske säger nåt om samhället vi lever i.

Boken handlar om olika tekniker som människor, medvetet eller omedvetet, använder för att skaffa makt över andra. Den är nåt av en vidareutveckling av socialpsykologen Berit Ås teorier från 1976. Hennes härskartekniker utgår från ett feministiskt perspektiv, att män använder dem för att utesluta kvinnor ur olika sammanhang. Genom att lära sig att se när man blir utsatt för härskartekniker kan man få grepp om situationen. Man kan slippa känna att det är en själv det är fel på och kanske till och med bemöta personen som utövar makt.

Elaine Bergqvist har inte det uttalade feministiska perspektivet. Hon tycker på 2000-talsvis att även kvinnor använder härskartekniker och utgår från individer snarare än grupper. Men kunskap om härskarteknikerna är fortfarande ett sätt för förtryckta att upptäcka förtrycket.

I Citys rubriksättning låter det som om boken lär dig att förtrycka andra, och att det skulle vara nåt bra. Ett sätt att ta sig fram. Det är lätt att vända så skyddar du dig från andras härskartekniker till så använder du härskartekniker mot andra. Det gjorde i och för sig Berit Ås också, för att testa hur männen skulle reagera.

"Ambitioner är sexigt" lockar Aftonbladet med för att få folk att läsa den här artikeln om Elaine Bergqvists bok. DN går mer rakt på hennes budskap med rubriken "Fula knep för att få makt".

Själva artiklarna är mer sakliga än rubrikerna, så som jag tänkte först handlar det säkert om medielogik. Men tanken på ett mer individualiserat samhälle där var och en ska slå sig fram på egen hand och annars får skylla sig själv släpper mig inte helt.

Aftonbladets pikanta vinkel om att det dessutom är sexigt dröjer sig också kvar. Den säger liksom kvinnor, ni behöver inte vara rädda för att ha makt, för det är sexigt. Den går rakt in på kvinnors rädsla för att ta plats och ha makt: rädslan att inte vara sexig och åtråvärd för män längre, att förlora det man uppfattar som sitt kvinnliga värde. Men den säger inte skit i det, utan att kvinnor fortfarande kan (och bör?) vara sexiga, också när de har makt.

Min sista tanke om ämnet är att man ska gå till källan. Både Berit Ås och Elaine Bergqvist har viktiga budskap att komma med. De vill hjälpa människor som utsätts för fula härskartricks att konfrontera makten genom att sätta ljus på den konkreta maktutövningen i en viss situation. Mediernas tolkning av hur de bör vända sig till allmänheten för att sälja budskapet är sorgligare. Vad säger det om köparna? Om dig och mig?

4 kommentarer:

Anonym sa...

intressant ämne!
Jag har inte läst fördjupat mig i det. Men undrar lite.
Det ska vara "tekniker som människor, medvetet eller omedvetet, använder för att skaffa makt över andra".
Jag saknar ordet "försöka" framför skaffa.
För är egentligen härskartekniker effektiva? Vinner man på att spela ett fult spel?
Jag tror att de flesta människor tar avstånd från det eller till och med blir "motståndsmän". Du själv är ett exempel på det om jag förstått din blogg rätt.
Fula tekniker slår snarare tillbaka mot utövaren!
Men måhända är jag naiv? I maktens korridorer hyllas förtryckare. Är det så illa?

Stina sa...

Tyvärr tror jag att de ofta funkar bra. Jag har flera erfarenheter från mitt jobb, där jag upplevt att både kvinnor och män använt Ås härskartekniker för att få bl.a. mig att inte ta plats, komma med idéer o.s.v. De personerna är såna som har mycket informell makt på jobbet och som många lyssnar på. Men det är klart, om man har lite koll på härskarteknikerna så tänker man ju att de är losers som inte klarar att argumentera för sin sak öppet och ärligt. Det trista är att de ändå ofta får bestämma och kväsa. Många är rädda för dem.

Anonym sa...

Du verkar jämt lite klokare än andra. Men har du själv aldrig använt härskarteknik?

Stina sa...

Haha! Ja de kallar mig Ugglan (se även mina glasögon i inlägget ovan).

Det har jag säkert gjort, fast inte medvetet. Hm, hoppas jag. Är storasyster.