söndag 25 oktober 2009

Genialiteten finns i detaljerna

Sprang på en riktigt bra utställning på Galleri Andersson/Sandström i onsdags. Jag gick dit i hopp om att Louise Bourgeois-utställningen skulle finnas kvar, men i stället upptäckte jag en ny favorit, den österrikiska konstnären Gabi Trinkaus.

Hon har ställt ut stora collage, en blandning av urklipp från skönhetsmagasin som blandats och kompletterats med blyertsdrag. På håll ser gestalterna ut som typiska fotomodeller, fast postmmodernistiskt dekonstruerade. Ju närmare du går bilderna desto tydligare framträder detaljerna: en bröstvårta i form av en mun, könshår av text, ett öga från en person och det andra från nån annan. En översiktsbild av en stad om natten med trafikleder och lysande gatustråk. På nära håll består även staden av omsorgsfullt utklippta och hopfogade modebilder.

Det brukar sägas att vackra människor har symmetriska drag. De här människorna bär klassiska drag av fotomodeller, men är vid närmare betraktelse helt assymmetriska. Jag tittar och tittar och undrar varför jag ändå uppfattar dem som vackra. Samtidigt är de läskiga, tomma utan ett eget inre, ett hopplock av allsköns vackra drag.

Jag kan inte få nog av bilderna. Går framåt och backar tillbaka, upptäcker nya detaljer varje gång jag närmar mig igen. Jag älskar sånt. Tänker på andra detaljkonstnärer, ofta barnboksillustratörer, som Sven Nordqvist (Pettson och Findus), Ilon Wikland och Hans Arnold. Tror det går att hitta en ny oupptäckt detalj varje dag om man har turen att ha råd med nån av tavlorna. Jag önskar verkligen att jag hade det.












Utställningen visas tilll och med 8 november 2009. Läs mer på Galleri Andersson/Sandströms webbplats.

Inga kommentarer: