onsdag 28 januari 2009

Disharmoni

Jag är sjukskriven för utmattning och stress. Nu är det meningen att jag ska vara hemma och ta det lugnt, göra sånt jag mår bra av och bli lugn och harmonisk. Det låter kanske som världens skönaste och lättaste sak, men det är det inte. Min coach på företagshälsovården har sagt att jag ska:
  • Vila mycket.
  • Lägga mig samma tid varje kväll och gå upp samma tid varje morgon.
  • Inte sova tupplur på dagen hur trött jag än är.
  • Äta på regelbundna tider: tre huvudmål och två mellanmål.
  • Träna regelbundet.
  • Promenera i ljuset i minst en halvtimme varje dag.
  • Göra en sak i taget.
  • Göra en andningsövning varje dag.
  • Inte skämmas om jag sover till tolv eller glömmer promenera nån dag ibland.

Okej, let´s se vad jag gjort i dag: Vaknade halv nio, bråkade med katterna. Matade katterna, hämtade tidningen och gick tillbaka till sängen (jag ska ju vila). Gjorde korsord och sudoku till elva (det var skönt). Sen var jag så trött så jag slumrade till. Gick upp och åt frukost. Sen skulle jag ta en promenad, handla och göra lunch. Eventuellt också bada och basta på Sats spa i stan. Först behövde jag bara kolla saldot på internetbanken.

Nu är klockan 19.15 och jag har knappt lämnat datorn på hela dagen. Jo jag hämtade mellanmål, men har varken promenerat, handlat eller ätit lunch. Avbokade yogapasset klockan 19 också. Har ont i huvudet. Skäms och känner mig som en mupp. Hur svårt kan det vara att göra saker som är sköna och bra för en?! Jättesvårt, uppenbarligen.

Det enda jag lyckats med i dag är att vila. Men som Scarlet sa, Tomorrow is another day.

2 kommentarer:

Guely of Sweden sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Tur att du hinner och orkar blogga i alla fall...