torsdag 17 april 2008

Fler ensamstående morsor som finansborgarråd

Jag tycker det är tråkigt att Kristina Axén Olin avgått, trots att jag inte har samma politiska åsikter som hon. Hon var en frisk kraft i politiken, men framför allt tycker jag det är dåligt att hon inte kan fortsätta för att det är för svårt att vara ensamstående trebarnsmamma och finansborgarråd på samma gång. Den typen av politiska poster måste gå att anpassa så att de funkar för människor som lever olika sorters liv.

Det är orimligt att bara de som antingen inte har barn eller som har en man eller fru som sköter markservicen hemma ska klara av jobbet. Att jag tycker så grundar jag på åsikten att en livaktig demokrati kräver engagemang från människor med olika bakgrund och erfarenheter. Om vi inte kan anpassa arbetsposter som kräver stort ansvar och mycket jobb så att fler än medelålders män med hemmafruar klarar av dem har demokratin ett stort problem.

En lösning skulle kunna vara att två personer delar på ansvaret. Så gör vissa företag. Det är faktiskt märkligt att inte fler tar till det greppet, både inom politiken, i företag och organisationer. En annan fördel med det arbetssättet är att det är väldigt få personer som är bra på chefskapets alla delar. Två personer som kompletterar varandra kan troligen göra ett bättre jobb. Jag tycker det vore underbart om Kristina Axén Olin kunde få dela finansborgarrådsposten med till exempel en invandrarkille som är egen företagare (det måste finnas massor av såna inom moderaterna) i stället för att avgå helt. Fram för fler ensamstående morsor i politiken!

Foto: Li Yanan.

Inga kommentarer: