fredag 25 april 2014

Komma och gå - Bit för bit av ett fulländat pussel

Först har jag lite svårt att komma in i den här boken, men när jag väl gör det - oj vilken bok. Vi får följa familjen Sai efter det att fadern Kweku dör. Bit för bit rullar familjemedelemmarnas minnen av de händelser som utgör familjen historia upp sig, det ena sorgligare än det andra. Berättelserna rör sig fram och tillbaka mellan 1960-tal och nutid, mellan Boston, New York, Accra och Lagos. Selasi tecknar karaktärerna med mästerliga drag. Fola, Olu, Taiwo, Kehinde och Sadie växer fram bit för bit, blir allt mer tydliga och lyckas med att nå mitt hjärta.

Boken igenom ser jag hur det här skulle kunna bli en film. Allt finns där, bildsekvens för bildsekvens, slutet ihopknutet och klart. Det är också min enda invändning. Slutet är lite för perfekt. Familjens medlemmar genomgår katharsis och kommer ut renade. Som duktig flicka gillar jag detta med magen, men intellektuellt tror jag inte på det helt och hållet. Jag saknar en spricka.

Språket bär hela vägen, enkelt, lagom poetiskt, drabbande. Ingen ekvilibrism, ingen hårdkokthet, inga klyschor. Mycket om att folk suger på sina tänder. Har alltid undrat vad exakt vad det innebär.

Nästa bok av Taiye Selasi, håll utkik efter den.

Inga kommentarer: